We kunnen werken met drama, woord, beeld en fotografie
Drama
Axenroos: De axenroos is
een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. Elk dier staat voor een
bepaald gedrag van een mens.
we hebben 10 dieren,
elke leerling krijgt twee dieren. Niemand weet van elkaar welk dier ze hebben.
De leerlingen lezen de beschrijving van hun dier. Ze proberen zich in de rol in te
leven.
Twee leerlingen, met elke een
eigen rol, proberen een dialoog met elkaar te voeren. Het is belangrijk dat de
kenmerken van het dier duidelijk worden.
De situatie waarin ze
spelen is: het is september, een eerste schooldag en de twee leerlingen
ontmoeten elkaar voor het eerst op de speelplaats.
De leerlingen improviseren want ze weten niet welke rol de
andere speelt. Ze proberen zo goed mogelijk, volgens hun rol, op elkaar in te
spelen.
De andere leerlingen raden
welke dieren ze speelden. De twee spelers geven uitleg over de kenmerken van
hun dier. Iedereen zal twee keer aan bod komen, in het totaal zien we 10
dieren- kenmerken.
Uit deze oefening halen de leerlingen inspiratie om voor zichzelf te bepalen welk dier het best bij hun persoonlijkheid past.
Fotografie: Ze nemen een foto van elkaar. De leerlingen nemen de houding van hun dier aan.
Beeld, Collage: de leerlingen zoeken een afbeelding van hun dierenhoofd, ze knippen het uit en plakken het op hun hoofd. = hun dierlijk zelfportret.
Indien mogelijk kiezen de leerlingen of ze het hoofd zelf zullen schilderen, tekenen,.. of als ze het afdrukken en uitknippen.
woord: maak een gedicht, geïnspireerd op hun dierlijk zelfportret. (kies een bijhorende dichtvorm)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten