Hoi!

Doorheen verschillende kunsdomeinen ga ik op zoek naar boeiende weetjes die ik graag met jullie deel.
Welkom op mijn blog!

maandag 21 mei 2012

Op welk dier lijk ik?

Vertrekken vanuit onze identiteit, dit linken met de karaktereigenschappen van een dier.

We kunnen werken met drama, woord, beeld en fotografie


Drama
Axenroos: De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. Elk dier staat voor een bepaald gedrag van een mens.  
we hebben 10 dieren, elke leerling krijgt twee dieren. Niemand weet van elkaar welk dier ze hebben. De leerlingen lezen de beschrijving van hun dier. Ze proberen zich in de rol in te leven.
Twee leerlingen, met elke een eigen rol, proberen een dialoog met elkaar te voeren. Het is belangrijk dat de kenmerken van het dier duidelijk worden.

De situatie waarin ze spelen is: het is september, een eerste schooldag en de twee leerlingen ontmoeten elkaar voor het eerst op de speelplaats.
De leerlingen improviseren want ze weten niet welke rol de andere speelt. Ze proberen zo goed mogelijk, volgens hun rol, op elkaar in te spelen.

De andere leerlingen raden welke dieren ze speelden. De twee spelers geven uitleg over de kenmerken van hun dier. Iedereen zal twee keer aan bod komen, in het totaal zien we 10 dieren- kenmerken.
Uit deze oefening halen de leerlingen inspiratie om voor zichzelf te bepalen welk dier het best bij hun persoonlijkheid past.
Fotografie: Ze nemen een foto van elkaar. De leerlingen nemen de houding van hun dier aan.
Beeld, Collage: de leerlingen zoeken een afbeelding van hun dierenhoofd, ze knippen het uit en plakken het op hun hoofd. = hun dierlijk zelfportret.
Indien mogelijk kiezen de leerlingen of ze het hoofd zelf zullen schilderen, tekenen,.. of als ze het afdrukken en uitknippen.
woord: maak een gedicht, geïnspireerd op hun dierlijk zelfportret. (kies een bijhorende dichtvorm)












Geen opmerkingen:

Een reactie posten